Dimarts 19 Febrer, 2019

Web oficial del Moviment Independent de Lloret

Primera Injustícia: la taxa de recollida de residus comercials a Lloret……

S’imaginen que l’Ajuntament ens cobrés el rebut de la “llum” i pretengués, a més, cobrar el rebut en funció del metres quadrats de superfície d’un local o d’un establiment comercial? Dit d’una altra manera, poden creure que tothom pagués en funció dels metres i no en funció del consum que fa?

Els que tinguessin molta maquinària i molts focus, els que no miressin prim a l’hora de consumir estarien molt satisfets amb la pensada, però els estalviadors, aquells que porten a terme un consum responsable de l’energia, o bé els que pel tipus d’establiment en consumeixen poca, se sentiren molt mal tractats com a ciutadans i com a empresaris.

De ben segur pensarien que el que pateixen és una GRAN INJUSTÍCIA. Això que sembla tan clar, és el que està passant a Lloret amb els residus comercials.

A Lloret, els establiments paguen en funció de la seva superfície i no en base a la producció de residus que generen. Val a dir, que això no passa a la gran majoria dels municipis de Catalunya que tenen característiques similars a la nostra població. I aleshores, per què passa a Lloret?

Doncs únicament per una clara i qüestionable voluntat política, i per alguns alts funcionaris del nostre Ajuntament.

Corria l’any 2007 quan es va encarregar un estudi sobre les característiques de tots els establiments del municipi per poder aplicar a Lloret la Llei 15/2003 d’ implantació de residus comercials. L’estudi, requerit a una enginyeria especialitzada, es va presentar a la darrera Junta de govern de CIU de la passada legislatura, i havia de servir com a base per poder aplicar la llei de residus comercials a Lloret. La proposta va ser retirada sense justificació ni explicació per part d’aquests alts funcionaris que assistiren a la Junta de Govern.

Els governs de les dues últimes legislatures no han tingut cap interès en aplicar la llei.

Però per què no, si és evident que pagar pel que produeixes és molt més just? Doncs perquè la llei de residus allibera als empresaris i comerciants lloretencs, l’haver de gestionar obligatòriament els residus amb el gestor municipal que en aquest cas a Lloret és GBI i, a més, permet a d’altres gestors i empreses de recollida autoritzats treballar a Lloret, entrant en competència de preus i servei amb GBI.

Pel que sembla, aquesta opció no els interessa ni als que governen actualment ni a alguns alts funcionaris de l’Ajuntament.

Els fa por la competència o hi ha algun interès amagat? Que cada ciutadà en faci les seves deduccions d’acord amb tot el que està apareixent als mitjans de comunicació i de les seves pròpies experiències.

L’aplicació de la Llei de residus comercials comportaria, com ha quedat àmpliament demostrat en altres poblacions que l’han aplicat —com per exemple Barcelona—, les següents millores:

1.- Es pagarà pel que es produeix i per tant es farà un repartiment molt més just de les despeses que el que es fa ara.

2.- Fomenta el reciclatge, ja que es paga en funció del tipus de residu, i l’esforç de reciclar es veu compensat, a banda de la solidaritat ambiental dels ciutadans, amb una despesa menor.

3.- Desapareixen les muntanyes de caixes i de residus comercials al costat dels contenidors, un espectacle inadmissible en un municipi turístic on els carrers són el seu aparador.

Des del MILLOR sí que estem disposats a aplicar immediatament la Llei de residus comercials a Lloret i a acabar amb aquesta injustícia social que perjudica bona part de l’empresariat lloretenc i als ciutadans en general en benefici d’uns pocs.

La majoria dels municipis que apliquen la Llei de residus comercials han pogut rebaixar també les taxes de recollida domèstica. Aquesta és una dada important a tenir molt en compte.

Autor : Josep Teixidor Charlon

Related posts